domingo, 10 de abril de 2016

Kirolaren garrantzia

Egun on, igande ederrakin esnatu gara gaur!
Askok igandea kirola egiteko erabiliko dute, baina haietako askok ez dakite kirolak osasun fisikoaz gain garapen kognitiboan, sozialkuntzan eta emaitz akademikoetan laguntzen duela.
Kirola egitea gure garuneko aktibazioa areagotzen du, odol gehiago garraiaten du eta hormona kopuruaren aldakuntza eragina du honen ondorioz, eskolan ezaugarri eta kalifikazioa hobeagoak izateko joerak daukate, garunaren funtzionamendu hobeagoagaitik. Arlo kogitiboei dagokioenez, kontzentrazio maila handiagoa, autoestima aldakuntza hobeagoa eta hezkuntza garapena sustatzen duen jarrera. Orduan, ezaugarri fisiologikoak eta kognitiboak lotuta daude. Hainbat profesionalen ustez, arratsalde osoa ikasten egotea ez da gomendagarria, hobeagoa da kirol pixkat egitera ateratzea.

Ondorioz, guztiz gomendagarria da haur-nerabe adinetan kirola egitea garapena on bat sustatzeko.





Artikulua



jueves, 31 de marzo de 2016

haurrak mobilaren bidez lasaitzeko arriskua

Kaixo denoi!
Atzo "El correo" egunkarian artikulu interesgarri bat irakurri nuen. Gaur egun ohikoa da leku publikoetan haurrak negar egiten hasten den momentuan edozer erabiltzea negarrekin amaitzeko (besteen arreta ez deitzeko), eta egun oihokena mobila edo tableta erabiltzea omen da, baina honek eragin negatiboa dauka C.S. Mott ospital eta Michinganeko unibertsitatea egindako ikerketaren arabera.

Jenny Radesky doktorea azaltzen duen moduan jarrera honek ez du haurraren arazoa konpontzen, baizik eta, arreta beste objetu batera zuzentzen da. Umeak jarrera honen bidez arazoei aurre egiteko joera galtzen du, eta momentuko plazerrari garrantzia emoten dio.




Ondorioz, familiak joera honen bidez arazoei konponbide emoteko joera galtzen dute, eta gero eta zailagoa da konponbideak bilatzea.




Itxaso

martes, 29 de marzo de 2016

Komunikatzeko gaitasun eza haurtzaroan


Komunikatzeko gaitasuna jaiotzatik era natural baten garatzen da, haurrak entzuteko, ulertzeko, ikusteko eta gogoratzeko gai izan behar da. Baina 20 haurretatik 1 garatzeko zailtasunak izaten ditu.
Garapena ez dago normalean adimenarekin lotuta.

Sintomak hauek dira: besteek diotena ulertzeko zailtasunak, argibideak jarraitzeko arazoak eta haien pentsamenduak antolatzeko ezintasuna. Bestalde, pentsatzen edo esan nahi dutena esateko zailtasunak dituzte.

Sospetxa izanda haurrari azterketak egin daitezke, logopeda eta terapeuta baten laguntzaz. Azken bi hauek, tratamendua ezarriko die haurrari. Gainera, psikologo baten prozesua gomendatzen da.

Gurasoek honelako sintomak ikusi behar dituzte profesional batengana jotzeko:


  • 15 hilabetekin seinalatutako objetu edo pertsona begiratzen ez badu.
  • 18 hilabetekin ez badu argibide sinpleak jarraitzen ("jaka jarri")
  • 24 hilabetekin ez da gai gorputzeko zati bat aurkitzeko norbaitek aipatzean.
  • 36 hilabetekin hitzak ez baditu ulertzen edo bi pausoko argibideak.

Komunikatzeko garapena interakzio sozialak eta independiente jokatzeko arazoak sortzen ditu. Antsietatea, depresioa eta beste arazoak garapena moteldu eta denbora areagotu dezake.


berri harrigarriya

Kaixo denoi!
Atzo berrien informazio sare baten berri harrigarri eta polit bat irakurri nuen. Berri hala esaten zuen: Erditzean bizitza galdu zuen emakumeak eta  bere alaba bular gainean ipintzean birbizitzen zen.

Neska honek, Shelly izenekoa, haurdunaldi ona izan ondoren, erditzeko momentuan odolezko koagulo batek arteriak zupuztu zitzaizkion, ondorioz, medikuek bizitza galduko zuela onartu zuten. Baina mediku batek alaba bere bular gainean jartzeko ideia eduki zuen, eta ideia galanta izan zen!!
Shelly bizi signoak eman zituen eta aste baten ondoren komatik esnatu zen. Bere esanetan, koma zegoenean bere alaba txikiaren negarrak entzuten zituen.






domingo, 27 de marzo de 2016

Borrokaren eragina haurtzaroan

Egun on, uste dut garrantzitsua dela gaur egun pil-pilean dagoen gai bati buruz hitz egitea; errefuxiatuak. Batez ere,  gaurko sarreran egoerak ze eragin psikologiko dakarren aztertuko da.

Gogoratu behar da, haurrak torturak, bortzaketak, bahiketak edo masakreak ikusi edo bizi dituztela. Bere etxea, eskola eta bizi-gunea hondatu dietela. Armak, heriotzak eta bonbak ikusi, entzun eta pairatu behar izan dituztela. Azkenik, kontuan izan behar da askok zauri edo ezintasunak dituztela honen ondorioz. Laburbilduz, ez dutela haurtzaro "erraza" eduki.

Jornadian egin den ikerketaren aburuz haurrek ira, beldurra, aktibitateen interesa falta eta oinarrizko funtzionamendurekiko arazoak zituzten. 8000 pertsonetako laginetatik, 15,1% beldurra, 28,4% haserrea, 26,3% desesperazioa sentitzen zuten eta 18% beldurrak, fatiga eta haserreak oinarrizko aktibitateak egiteko ezintasuna areagotzen zion.

Psikologoek haurrei leku "seguru" bat marrazteko eskatzen zien, askok ez ziren gai marrazteko, oroitzapen guztietan bonba eta indarkeria zegoelako eta besteak tanteak eta armak marrazten zituzten.
Bestalde, umeak frustazioa eta antsietatea aurkezten zuten, batez ere, sozietateak marginatu dietelako sentitzen zutelako. Gainera, bere sentimenduak ezkutatzen ikasi dute bere gurasoei estresa gehiago ekiditzeko.



Hainbat psikologoen aburuz, borroka honek trauma eta emozioak azaleratzeko arazoak ( beldura, tristura, lotsa, errua..) sorrerak izango dira, eta bere garapen prozesua eragin zuzena izando du. Horren ondorioz, segurtasun eta oinarrizko erlazio beharrezkoak dira.




Artikulua


Itxaso Garcia.

miércoles, 16 de marzo de 2016

Erreflexuen ariketak

Eguerdi on!
Jaioberriaren gaitasun motrizea ezagutzeko haibat prozesuen garapena kontuan hartu behar da, mugimenduaren garapen prozesua garatzeko. Puntu biologiko, motorea, kognitibo eta sozio-afektiboa kontuan hartuz, haurrak gorputza ezagutzea eta onartzea, oreka lortzea eta zentzumen pertzepzioa kontraltzea. Garapenaren bitartez, mugimenduak kordinatu dezakeen pertsona garatuko da.

Hiru etapetan banatu dezakegu arlo motorearen garapena:

  • Erreflexuen lehengo mugimenduak: Jaioberriaren lehenengo hilabateak.
  • Mugimenduen fasea: Intentsioz sortutako mugimenduak 2 urte bete arte.
  • Fase motorearen gaitasuna: Oinarrizko mugimenduak (esertzea, giroak, manipulazioak..) 6 edo 7 urte bete arte.
Prozesu hau areagotzeko hainbat prozesu daude, baina ama edo aitarekin egin behar irenak azaldu nahi ditut, hain zuzen uran egin daitekenak. Prozesu hauek 3 etapetan banatzen dira; haurraretzat egokienak diren ariketen arabera. 

Jaiotzatik hiru hilabete bete arte prozesu hauek nabarmentzen dira:


Hiru hilabetetik 6 hilabete arte:

Sei hilabetetik bederatzi hilabete bete arte.


Artikulu honen ondorioz, ikusi da uran egindako ariketak emaitz positibo daukala umearen garapenean.

domingo, 13 de marzo de 2016

Piageten etapak!

Arratsalde on!
Piageten etapak ikasten diren bitartean bideoak ikustea bururatu zait. Interneten bideo hau topatu dut nahiko interesgarria iruditu zaidana. Bideoan deszentralizazioa prozesua ikusi daiteke (Ikuspegi bat bakarrik harteko joera, hots, objetuen edo egoeren alderdi bati erreparatzea. Umearen arrazoibidearen distortzioa). Hain zuzen, likidoaren experimentuarekin nola hasieran biak berdinak direnan defendatsen du eta haur nagusiago batek deszentralizazio prozesua garatuta konturatu daiteke.